3 d’ag. 2016

Moltes gràcies, Seymour!


De nen vaig tenir la sort de fer classes de LOGO a La Salle Girona. Llavors, com és lògic, no li vaig donar cap importància. Anys més tard però, durant la meva primera experiència de voluntari en una escola rural de l'Índia, em vaig trobar a mi mateix cercant quines havien estat les meves experiències d'aprenentatge més significatives dins de l'escola (perquè potser em podien donar alguna idea per experimentar dins de l'aula). Resulta que m'havien encarregat les classes d'informàtica des de 4rt fins a 8è, però el currículum de l'assignatura em semblava bastant absurd i molt teòric. Vaig decidir que dels 45 minuts de cada classe, els primers 15 els dedicaria al currículum (perquè ningú pogués dir que no feia "el que tocava"), i els altres 30 els dedicàvem a fer LOGO. Estic parlant del 2005 i llavors encara no existien eines com l'Scratch. Vaig triar el LOGO com una eina per ensenyar a pensar.

Escric tot això, perquè fa tres dies es va morir en Seymour Papert, matemàtic expert en Intel·ligència Artificial, tèoric de l'aprenentatge, visionari de la tecnologia educativa, i un dels creadors del LOGO, el primer llenguatge de programació educatiu (pensat per a infants). Però de fet, aquell 2005 a l'Índia jo no sabia qui era Papert (curiosament era més conegut a la Facultats d'Educació que a les Enginyeries). El meu primer contacte amb aquest savi fou tres anys més tard, a través del seu llibre més cèlebre: Mindstorms. Children, Computers and Powerful Ideas (1980). Com vaig arribar a aquest llibre és una història entretinguda, però avui no toca.

La seva lectura canvià totalment la meva manera d'entendre l'educació. Tot el projecte que llavors he anat engegant a l'Índia des del 2009 (ara Inventors4Change) i a Catalunya des del 2010 (UdiGitalEdu) amb l'ajuda de moltes altres persones, és hereu de les idees i del treball de Papert. La seva teoria del Construccionisme, els seus conceptes famosos d'objects-to-think-with, hard-fun, powerful ideas, o la seva manera d'entendre la tecnologia com a material de construcció i mitjà d'expressió, són les arrels del treball que estem fent avui en dia milers d'educadors.

Malauradament ja feia anys que Papert estava retirat i convalescent degut a un greu accident, i no ha pogut gaudir de l'esplendor que viuen avui en dia algunes de les seves idees. Avui la tecnologia ens permet fer algunes coses que ell ja havia imaginat fa més de quaranta anys. Ensenyar a programar als infants torna a estar de moda, és cert, però ja he advertit en diferents articles (1 i 2) que no es oro todo lo que reluce.

Demà comença l'Scratch Conference (podeu veure les keynotes en streaming!) al MIT Media Lab de Cambridge (MA), on hi participarà una bona representació d'UdiGitalEdu (jo aquest cop no hi he anat). Seguríssim que aquest any serà una conferència molt emotiva. Papert fou un dels fundadors del Media Lab, i a més l'Scratch és fill directe del LOGO.

Aquests dies les xarxes socials s'han omplert de pensaments de Papert. Feu un cop d'ull per exemple a Twitter: #SeymourPapert.

PD: Un dels millors amics de Papert, el mític pioner de la Intel·ligència Artificial, Marvin Minsky, també ha mort aquest any. A ell si vaig tenir la sort de conèixe'l en persona, precisament a l'Scratch Conference del 2010.