25 de maig 2013

MOOC acabat: The Challenges of Global Poverty


Fa uns dies vaig acabar el curs que he estat seguint a edX. Puc dir que ha estat una experiència molt positiva. M'han agradat molt tant la plataforma com la dinàmica del curs. Llàstima que per qüestions del dia a dia no hi he pogut dedicar tot el temps que hauria volgut.

En concret he fet el curs MITx 14.73x The Challenges of Global Poverty, amb els professors d'economia del MIT Esther Duflo i Abhijit V. Banerjee


El nivell d'exigència és alt, segueixes el mateix curs que estan fent els alumnes presencials del MIT, i se suposa que hi has de dedicar moltes hores a la setmana. La plataforma online et permet anar encadenant lectures, vídeos curts de les classes (gairebé ets sents com un alumne ja que fins i tot veus el clatell dels que hi són presencialment) i exercicis. A part de tot això també hi ha el homework setmanal, que requereix més treball i reflexió. 

Estic content amb el meu resultat (80/100) tenint en compte que no tinc ni idea d'Economia i que hi he dedicat una quarta part de les hores mínimes recomanades! :)

La veritat és que he après moltes coses, i estic segur que les podré aplicar als projectes de cooperació ens els que participo.

Acabo recomanant-vos un llibre dels dos professors abans mencionats, i que jo ja m'he llegit: Poor Economics. A radical rethinking of the way to fight global poverty.  

17 de maig 2013

Innovacions educatives en barris pobres

A través d'un enllaç d'en Francesc Balagué he arribat a una selecció dels 10 vídeos sobre educació que més agraden a en Ken Robinson. N'hi ha un que m'ha cridat l'atenció pel títol: "Education innovation in the slums". És un vídeo  d'en Charles Leadbeater, on reflexiona sobre les innovacions, sovint radicals, que es produeixen en els slums de les grans ciutats de països en vies de desenvolupament. Algunes d'aquestes innovacions són, com és lògic, en el camp de l'educació. És interessant veure les noves formes d'aprendre que els nens i nenes més pobres troben en aquests contextos on viuen immersos. 

El vídeo és del 2010 però no el coneixia. No comparteixo al 100% el missatge del vídeo, però fa reflexions molts interessants sobre com és i com hauria de ser l'educació.

9 de maig 2013

6 de maig 2013

S'estan carregant l'educació


Probablement va essent hora de recuperar la faceta més activista d'aquest blog, que ha quedat força diluïda d'un temps ençà. En general sóc més partidari de concentracions i mobilitzacions que no pas de la vaga com a acció de protesta en sí mateixa (crec que hi hauria formes molt més creatives de protesta, adaptades als temps que vivim), però és cert que quan llegeixo les convocatòries de vaga educativa del proper 9 de maig, realment no puc estar-hi més d'acord.

És una vergonya el que s'està fent a l'educació a Catalunya i a Espanya, en tots els nivells. Per citar només algunes coses que estan passant: reduccions de plantilles, rebaixes dels salaris, augment de càrregues de treball, precarització de condicions laborals, externalització de serveis, aturada de finançament de programes, increment de ràtios, tancament d'escoles, reducció de beques, augment de taxes, etc.

Coneixo més bé el tema de la universitat, perquè hi treballo, però des de fa dos anys i mig estic tot el dia en contacte amb escoles i instituts, i també veig les coses que hi passen.

I no, la crisi no és excusa. Les polítiques d'austeritat, que semblen ser el pensament únic que regeix els nostres governants, han demostrat sobradament ser un gran fracás, danyant l'economia, l'estat del benestar, i impedint la recuperació econòmica.

En l'educació, la cirereta ha estat la llei orgànica per la millora de la qualitat educativa (LOMCE), que ja no és una qüestió de retallades, sinó d'ideologia retrògrada, i que suposa un retrocés en plantejaments pedagògics, empitjora la democratització del sistema educatiu, dinamita el model d'immersió lingüística, espanyolitza el sistema educatiu, torna a posar una assignatura de religió avaluable, dóna tractes de favor a les escoles concertades...

Per tot això, trobo molt lògic que el proper 9 de maig professors, alumnes, pares i mares convoquin de forma conjunta (per primera vegada a Espanya), una vaga educativa que inclou totes les etapes: des de l'escola bressol fins a la universitat.

 

2 de maig 2013

L'art


Fa unes setmanes vaig llegir un article d'en Quim Curbet que em va agradar molt. Reflexiona sobre l'art.

A través de la bellesa es pot definir l’art, però no l’explica mai del tot. De fet, hi ha prou bellesa en la natura com per a no necessitar de l’art per a realçar-la. Una obra d’art no és el bell producte d’una activitat, ni tot allò que és bell és art, fa falta alguna cosa més. L’art s’interroga en la bellesa i ens respon amb una obra on ens podem sentir emmirallats. L’art, més enllà de la bellesa, que ja se li suposa, és la recerca d’una veritat. La humanitat necessita de l’art per a exterioritzar el que és. Deia Alain que «Totes les arts són com miralls on l’home hi veu coses d’ell mateix que desconeixia».
[...]
Llegir l'article sencer.

Foto: La solitude organisative, Miquel Barceló, 2008.