16 de febr. 2013

Començant dos MOOCs


Si no coneixeu el terme, anoteu-lo, perquè se'n parla i se'n parlarà bastant. Un MOOC (de l'anglès Massive Online Open Course) és un curs de formació a distància, generalment organitzat des d'universitats, i dissenyat i planificat per arribar a un nombre molt gran d'alumnes. Són cursos oberts i basats en el coneixement lliure.

Un dels primers MOOCs, que va marcar un abans i després, va ser un curs d'Intel·ligència Artificial ofert el 2011 per Sebastian Thrun i Peter Norvig des de la Universitat d'Stanford. S'hi van apuntar més de 160.000 persones!

Des de llavors el tema s'ha generalitzat, i actualment l'oferta de MOOCs es molt gran, a través de diferents plataformes i en moltíssimes universitats de tot el món. Per cert, deixeu-me dir que la Universitat de Girona també ofereix dos MOOCs.

El motiu del post però, és per parlar-vos dels dos MOOCs als que m'he apuntat, i que vaig començar la setmana passada.


Learning Creative Learning



Aquest MOOC és organitzat pel MIT Media Lab i la Peer to Peer University. El presenten així:

It introduces ideas and strategies for designing technologies to support creative learning. This semester, for the first time, P2PU and the Media Lab are working together to bring the course online. We are opening up the seminars, course materials, and hands-on activities to anyone with a computer and Internet access. It's a big experiment, we expect to learn a lot, and we hope you'll enjoy it.

S'hi han apuntat més de 24.000 persones, i no es fa a través de cap de les gran plataformes de MOOCs, sinó que és un experiment que el Media Lab està duent a terme pel seu compte. Els participants podem veure les classes (en viu, via streaming, o pel Youtube en l'horari que ens convingui), classes impartides per staff del MIT (amb en Mitch Resnick al capdavant) però també molts professors invitats, de molt nivell. Les interaccions entre alumnes es duen majoritàriament a través de comunitats dins de Google+. Un aspecte que el distingeix d'altres MOOCs és el fet que els estudiants hem estat agrupats en petits grups de treball (per afinitats, interessos, o simplement per zones horàries), d'aquesta manera és més fàcil generar discussions i debat després de cada classe, compartir dubtes, reflexions, exercicis, etc. Cada sessió té un vídeo (llarg, a diferència de molts MOOCs), lectures recomanades, activitats i recursos adicionals. Molt interessant.

Molta gent no es va poder apuntar al curs de forma "oficial" però estan fent igualment el curs, ja que tots els materials són oberts, igual que la plataforma principal d'interacció (Google+). Així que si llegiu això i teniu interés pel tema, no ho dubteu, i apunteu-vos-hi.

Plana principal, Comunitat G+, Twitter.


The Challenges of Global Poverty


En aquest cas el MOOC sí que pertany a una d'aquestes grans plataformes que s'han llançat a organitzar cursos d'aquest tipus. En concret el curs pertanys al edX, una iniciativa conjuta del MIT i Harvard (feu un cop d'ulls al cursos que s'hi ofereixen!). Així presenten aquest curs:

This is a course for those who are interested in the challenge posed by massive and persistent world poverty, and are hopeful that economists might have something useful to say about this challenge. The questions we will take up include: Is extreme poverty a thing of the past? What is economic life like when living under a dollar per day? Are the poor always hungry? How do we make schools work for poor citizens? How do we deal with the disease burden? Is microfinance invaluable or overrated? Without property rights, is life destined to be "nasty, brutish and short"? Should we leave economic development to the market? Should we leave economic development to non-governmental organizations (NGOs)? Does foreign aid help or hinder? Where is the best place to intervene? And many others. At the end of this course, you should have a good sense of the key questions asked by scholars interested in poverty today, and hopefully a few answers as well

Aquest MOOC no és tan experimental com l'anterior, té un material molt més estructurat, però no és del tot obert, en el sentit que només hi accedeixen els que s'hi han matriculat gratuïtament (de fet, així és com són generalment els MOOCs). L'imparteixen l'Abhijit Banerjee l'Esther Duflo, ambdós professors d'Economia al MIT. La dedicació sembla més important que en l'altre, hi ha més exercicis (que has de completar abans d'una setmana!), i certs mecanismes d'avaluació. Si es completa el curs i els treballs assignats s'obté un certificat, en aquest cas expedit des del MITx.

Pàgina del curs.