20 d’oct. 2009

Nou grup, Scratch i Robolot

Ahir vaig començar el taller de robòtica amb els alumnes de 10è de Shanti Bhavan. Com ja és habitual, aprenen molt ràpid, i ja estan fent moure’s els robots per tota l’aula.

Per altra banda, en Peter, un voluntari de London, ha començat a donar classes d’Scratch per a alguns cursos. Scratch és un llenguatge de programació pensat per a nens, que permet crear d’una forma intuïtiva i senzilla històries interactives, animacions, jocs i projectes artístics. Les seves classes doncs, es complementen molt bé amb les de robòtica. Jo ja coneixia l’Scratch però no l’havia provat, i la veritat és que és una meravella, i com no podia ser d’altra manera ha estat dissenyat al MIT.

En temes de
robòtica educativa, fent un salt des del Sud de l’Índia cap a Catalunya, avui toca comentar que els passats 17 i 18 d’octubre, es van celebrar a Olot les vuitenes jornades de Robolot organitzades per l’Institut La Garrotxa i l’ICE de la Universitat de Girona. Aquestes jornades consten d’una trobada de professorat per a l’intercanvi d’experiències al voltant de la robòtica educativa, i d’un concurs de robots obert a estudiants de diferents nivells educatius.

La veritat és que cada cop tinc més clar que la robòtica educativa té un gran futur per davant.


6 comentaris:

najoana ha dit...

una pregunta Eduard: es fan servir scratch i robótica educativa aquí a Catalunya en alguns col.legis? petons.Joana.

Clidice ha dit...

diuen que els millors informàtics als EEUU provenen de l'Índia, no sé si serà una aptitud "natural" d'aquest poble, tanmateix ja és ben cert que poca diferència es veu en aquesta foto amb algun foto feta en qualsevol escola de per aquí :)

Asimetrich ha dit...

I tant que té futur la robòtica educativa, n'ha de tindre tal i com anem. A més, diuen que programar va molt bé per "estructurar" el cervell, tot i que els informàtics que conec es capfiquin en voler demostrar-me el contrari... tu no, eh? jejeje ;-)

Edu ha dit...

Doncs la robòtica educativa sí que es fa servir a Catalunya. De fet, a la normativa que marca el currículum escolar des del curs 2008/09, hi ha la construcció d'un petit robot programable, que ja és part del currículum de tecnologia de quart curs d'ESO. L'Scratch no sé si està gaire extès a les nostres escoles, però em consta que algunes l'utilitzen.

Clídice, certament a l'Índia hi ha molt bons informàtics i matemàtics. Se'ls dóna molt bé el raonament abstracte. La ciutat de Bangalore és el principal motor en noves tecnologies de l'Índia, per això és tan important que aquests nens adquireixin competències en tecnologies de la informació i comunicació.

Asimetrich, sobre això de que programar ajuda a estructurar el cervell, copio part del post que vaig escriure el 25/09/09:

"Segons Papert, podem aprendre més, i més ràpid, prenent control conscient del procés d’aprenentatge, articulant i analitzant el nostre coneixement; i aprendre a programar ens ajuda a fer-ho. De fet Papert encara va una mica més lluny i suggereix que aprendre llenguatges formals mentre som petits ens ajuda a parlar i pensar millor sobre problemes complexes, i que ensenyar IA als nens els ajuda a pensar d’una forma més concreta sobre els seus propis processos mentals. D’alguna manera introduir la IA a les aules és propiciar que els nens fagin de petits epistemòlegs, pensant sobre com pensen, és a dir que s’afavoreixen les seves activitats metacognitives".

Carles Sampietro Lara ha dit...

Bones Edu

Ara feia molt temps que no et deixava cap comentari.

És molt interessant això de la robòtica per nens, és una manera molt didàctica per a que n'aprenguin i siguin capaços de desenvolupar tecnologia punta el dia de demà.

Una abraçada.

Edu ha dit...

Ei hola Carles! Bé els meus objectius no són tan grans. Es pretén estimular la creativitat i el pensament crític dels nanos, mentres alhora es repassen matemàtiques, física, i informàtica. Si a més aprenen robòtica i en el futur esdevenin enginyers doncs benvingut sigui!

La idea és que la tecnologia no sigui el fi, només el mitjà.

Salut!