19 de jul. 2008

La meva feina a Bagepalli

Molts dels que llegiu el blog podeu pensar què hi fa un enginyer informàtic a la remota Bagepalli.

Doncs bé, aquest curs escolar s’han estrenat unes aules noves a l’escola Sri Pragathi Vidya Samasthe, al pis de dalt. Entre elles, una és l’aula d’informàtica, que abans estava al pis de baix, i que ha estat molt temps parada.
El primer pas va ser montar l’aula, que com podeu veure a la foto ha quedat prou bé. Gairebé tota la feina la va fer en Tanveer, l’actual professor d’informàtica, que tot i no ser informàtic té uns bons coneixements tècnics. És difícil trobar gent amb perfils tècnics en zones rurals.

Ara mateix jo m’encarrego de donar classes des de 4rt fins a 8è, això vol dir 5 cursos (7 grups diferents perquè hi ha dos quarts i dos setès). La idea és concentrar-me en donar classes pràctiques, tenint en compte el temari que han de fer, però sense posar-me restriccions, ja que molts no tenen els coneixements previs per poder fer el temari que els tocaria.

Per posar un exemple, els alumnes de sisè, setè i vuitè, haurien d’aprendre Basic, que és un llenguatge de programació. Però se suposa que en cursos anteriors ja havien vist el Logo, un llenguatge més senzill que ajuda a aprendre a programar. La realitat és que no han vist mai el Logo, així que amb ells faré un intensiu d’aquest programa perquè després puguin passar al Basic.

A l’explicar el Logo t’adones de les deficiències d’alguns nens en matemàtiques. Per exemple els alumnes de vuitè tenen problemes al treballar amb angles. Un altre cop el problema és complex, és difícil trobar professors bons de matemàtiques que vulguin treballar en zones rurals amb sous no gaire competitius.


Per contra, si ens centrem només en el temari, resulta que és molt complet i avançat. En matemàtiques i informàtica fan molt més que nosaltres. I realment els alumnes de les escoles privades d’èlit a les ciutats entren a la universitat amb un nivell bastant superior als dels estudiants de Catalunya.

Per què és tan important que els alumnes sortin amb un bon nivell d’informàtica? Doncs bé, com molts sabreu l’Índia s’està desenvolupant molt en l’àrea de les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació). Que els alumnes tinguin un bon nivell d’informàtica els pot permetre trobar feines més bones, amb la repercussió que això té després en les seves comunitats. Cal pensar que estem a pocs quilòmetres de Bangalore, que s’ha convertit en el Silicon Valley de l’Índia.

Un altre tema, és intentar fer entendre que l’aula d’informàtica no és només per ensenyar informàtica. Hauria de servir transversalment per ajudar amb diferents activitats a altres assignatures. Amb en Rikki hem decidit que seria interessant començar amb les matemàtiques, assignatura en la que tenen més problemes. La idea és que els tres professors de matemàtiques utilitzin el software del que ja disposaven, per fer algunes activitats, un cop a la setmana per exemple. Primer però cal una feina de selecció del software, després ensenyar als professors com utilitzar-lo, i després finalment aplicar-ho a les classes.


Un altre tema pel que estic aquí, és el de fer un blog per Forkids-PVS. Es tracta de tenir una eina dinàmica que permeti comunicar el que s’està fent als padrins, socis i col·laboradors catalans. La idea és que sigui interactiu, no només per comunicar en una direcció. Evidentment també cal formar a gent d’aquí a Bagepalli i que es comprometin a fer actualitzacions periòdiques.

El meu gran enemic aquestes setmans han estat els talls de llum. A la zona de Kolar, els monzons són molt escassos (ha plogut un parell de dies), però resulta que energèticament depenen molt de les centrals hidroelèctriques. Si no plou no hi ha aigua, i si no hi ha aigua no hi ha energia. De manera que continuament hi ha talls de llum que em dificulten les classes. Els últims dies sembla que la cosa es va arreglant. Seria interessant però pensar en algun projecte de plaques solars al col·legi. En prenc nota.

4 comentaris:

Carles Sampietro Lara ha dit...

Deu ser una experiència molt enriquidora. Disfrutau!!

Una abraçada.

Jaume Puig ha dit...

Edu, em parles de nens que fan Basic, Logo i tenen alguna dificultad amb l'anglès. Però tu has vist el que fan els nens de primària aquí?!? Aprenen a obrir i tancar el word, l'excel i navegar per internet. I d'anglès... good morning i goodbye.

Diuen que els indis son molt capaços en matemàtiques. Tu que ho vius, que et sembla, és real o és un mite?

Sort.

Edu ha dit...

Sí que ho és Carles! Una estona haig de fer un post sobre el poc respecte que tenen aquí pel medi ambient. Si veiessis algunes coses que he vist t'agafaria un atac!

Sí Jaume, el temari aquí és molt avançat, però només a les escoles d'èlit arriben a fer-lo tot. Les escoles públiques de les zones rurals són un desastre.

Sobre els raonament abstracte dels indis no sé que dir-te. Certament les matemàtiques que estudien els nanos són mes avançades que les que fem per catalunya. Però com he dit al post, a la meva escola en Matemàtiques és precisament en la matèria que tenen més problemes.

No sé si és un mite o no, però hi ha molt matemàtics indis famosos, i també jugadors d'escacs, programadors, etc. Potser sí que tenen certes capacitats innates pel raonament abstracte. He portat el meu Rubik, a veure si algun nano és capaç de resoldre'l.

Carles Sampietro Lara ha dit...

Ja ja ja. Malgrat el puc respecte que tinguin pel medi ambient, suposo que l'exotisme de la india m'ho compensaria.